»Jeg sælger service og know how«

"At være sælger hos OEM Automatic Klitsø kræver stor faglig ekspertise og mange kopper kaffe."

Søren finder hjemmevant en parkeringsplads på kundens industrigrund i Slagelse. Han har taget vejen fra Odense til kundens sjællandske forarbejdningsanlæg for at besigtige en pumpe, som skal skiftes ud.

»Mit job består grundliggende i at servicere vores kunder. Hvis de har et problem eller en opgave, de ikke selv kan løse, kommer jeg ud og hjælper dem,« fortæller han.

Det er netop sådan en type opgave, som dagens besøg i Slagelse indebærer.

I løbet af de seneste år har OEM Automatic Klitsø solgt Bornemann-pumper til kundens mejeri, som de bruger i produktionen af f.eks. creme fraiche og risengrød. En af de pumper skal kunne flytte en større mængde risengrød, end den egentligt var tiltænkt. Derfor er Søren nu ved at trække i hvid overtræksdragt, sikkerhedsbriller og en tynd papirshat, så han kan få adgang til produktionsfaciliteterne.

Baggrunden i orden
Søren er uddannet mejerist og mejeritekniker. Den uddannelsesbaggrund kombineret med hans mange år i mejeribranchen gør, at han er manden, man ringer til, når en pumpe som denne Bornemann SLH 4U 2000 skal ombygges.

Selve ombygningen af pumpen skal først ske ugen efter. Dette besøg er blot for at være sikker på, at delene, som Søren skal bruge er ankommet, og er af den ønskede kvalitet.

Han færdes hjemmevant blandt de store metaltanke og rør i uendelige forløb oppe under loftet og mellem tankene.

»Jeg har arbejdet i så mange år med mejeriteknik. Det giver en kæmpe ballast, at jeg f.eks. har arbejde med flydende æg i mere end 15 år. Fødevaresikkerhed og hygiejne. Det er alfa omega indenfor produktion af fødevarer. Og det uanset om man arbejder med flydende æg eller mejeriprodukter som her.«

Stil den rette diagnose
Besøget giver ham samtidig lejlighed til at snakke med folkene på mejeriet over en kop kaffe. Og det er næsten ligeså vigtig som at tjekke de nye pumpedele.

»Det jeg får ud af sådan et besøg er for det første, at jeg hjælper kunden med at løse en konkret opgave. Men vi får også snakket om, hvad deres planer for fremtiden er. På den måde kan man sige, at jeg sælger både service og know how.«

Søren beskriver samarbejde med kunden som et læge-patientforhold.

»Jeg mener faktisk, at det er den rette sammenligning. Kunderne kontakter mig, fordi de oplever en form for symptomer. Dem hjælper jeg dem så med at diagnosticere, og så finder vi sammen ud af, hvad løsningen skal være.«

Når Søren sætter sig tilbage bag rattet i sin sølvgrå Volkswagen Polo og kører videre ud til sine andre kunder er det visheden om, at kunden har fået de rigtige dele til den nye motor. Men også med en hyggesnak og dyb indsigt i, hvad der foregår (helt ude) nede på fabriksgulvet.

Den højt specialiserede viden er en del af hans hverdag, og kommer hans kunder til gode. Men på hjemmefronten er den viden svær at veksle til nogen særlig begejstring. I alt fald ikke da Sørens børn var små.

»De forstod ikke helt, hvad det var jeg arbejde med, så de sagde bare, at far knækker æg.«

Book et møde med Søren

Relateret produkt


ITT Bornemann Sanitær skruepumpe